Dare to show your courage

This post will be in Dutch for school

Dag 1: Survival in Sittard

Tijdens de survival in Sittard hebben we in een groep met onbekende mensen onze grenzen moeten verleggen. Als eerste kregen we een uitleg over wat de dag inhield. We hebben een contract moeten ondertekenen over de regels die er waren.

imagee

We hebben als eerste opdracht op een houten vierkant moeten staan. We stonden met onze armen in elkaar gehaakt zodat we met zijn alle in evenwicht stonden. Vanaf dit houten vierkant moesten we houtjes van de grond oppakken zonder de grond te raken. Op deze houtjes stond er aan de ene kant wat je kwam halen en aan de andere kant wat we kwamen brengen. Het oppakken van de houtjes was nog knap lastig omdat je goed samen moet werken om ze te kunnen pakken.  Hierbij werd ik niet echt uitgedaagd omdat als je van het vierkant afstapte je er weer gewoon terug op kon stappen.

Als tweede opdracht hadden we een spel, bij dit spel had iedereen 3 wasknijpers en was het de bedoeling om ze van anderen af te pakken. Het was best een raar spel. Ik vond het namelijk ook niet echt passen bij het lef en durf idee. Het was gewoon een soort tikkertje.

f

Er waren ook een stuk uitdagendere opdrachten. Zo moesten we met z’n alle door een tractor band heen die in de lucht hing terwijl maar 3 mensen de band mochten aanraken. Over deze opdracht hebben we best lang gedaan. Elke keer raakte namelijk een vierde persoon de band aan. Ons uiteindelijke plan was om iedereen op te tillen en liggend door de band te krijgen terwijl er iemand in de band zat zodat deze niet werd geraakt. Ik vond het wel spannend om door de band heen getild te worden. Ik was namelijk bang dat ze me zouden laten vallen. Het is moeilijk om iemand zo te vertrouwen terwijl je die persoon niet kent. Daarom ben ik als een van de eerste door de band gegaan zodat zo veel mogelijk mensen me konden tillen.  Ook was er een opdracht waarbij er vier mensen op een hoge paal moesten staan en daar vanaf moesten springen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik al mijn hele leven hoogtevrees heb en het voor mij niks met lef te maken heeft maar met angst.

Ook hebben we van een plank naar een andere plank moeten springen met een touw. Deze opdracht lukte niet heel goed. Ik was een van de eersten die telkens sprong en dus aan de zijkant van de plank kwam te staan. we stonden erg dicht op elkaar en we moesten elkaar vasthouden zodat er niemand viel. Deze opdracht is niet gelukt. Elke keer als er iemand bij kwam stapte er iemand van het plankje af. Het was jammer dat we hebben moeten opgeven. Ook hebben we over een 3 meter hoge muur moeten komen. We hebben na veel pogingen 1 iemand over de muur gekregen door veel mensen op elkaar op te tillen. Dit vond ik wel een uitdaging omdat het toch wel gevaarlijk was en er iemand kon vallen. Toch wilden we niet opgeven en hebben we doorgezet.

Dag 2: Lef workshop

Op dinsdag hebben we een lef workshop gehad. Deze werd gegeven door Claas. Claas heeft ons uitgelegd welke soorten lef er zijn. Zo is er fysiek lef. Deze soort werd vooral toepast tijdens de survival in Sittard. We hebben een aantal opdrachten gehad. We moesten in tweetallen aan elkaar vertellen wanneer we het meeste lef hebben getoond. Voor mij was dit toen ik in Duitsland in de gasometer was. We moesten daar met een glazen lift naar boven en bovenaan was er een glazen kooi waar je in stond. Dit moment heb ik met de klas gedeeld en daarmee heb ik mijn hoogtevrees proberen te overwinnen.

Tijdens de lef workshop hebben we verschillende opdrachten gehad. Zo moesten we op onze blote voeten 3 rondjes rennen rond de school. Ik heb dit zelf op mijn sokken gedaan. Omdat ik eigenlijk helemaal mijn schoenen niet uit wilde doen heb ik toch voor een deel meegedaan en mijn sokken aangelaten. Achteraf denk ik, ik had wel gewoon mijn sokken uit moeten doen maar ja. Ook hebben een activiteit moeten bedenken waarbij we lef zullen tonen en die we voor 2014 uitgevoerd hebben. Mijn uitdaging was parachute springen. Ik weet dat dat niet echt kan voor 2014 maar ik wil het echt nog een keer doen. Ik heb heel erg hoogtevrees dus is dit de beste oplossing om dit te overwinnen.

Dag 3: Urban survival in Arnhem

v

Donderdag hebben we heel de dag in Arnhem doorgebracht. De klassen waren in groepjes verdeeld en ik zat bij 6 anderen studenten. We hadden op het station afgesproken. We moesten voor half 10 inchecken en dit hebben we gedaan met een foto bij het stations bord. Hierna zijn we naar de Hema gelopen zodat we even konden opwarmen en de opdrachten konden lezen. Hier zijn we ook gelijk gaan brainstormen over wat leuke opdrachten. We hebben hierbij gebruik gemaakt van de purge methode. We hadden uiteindelijk meer dan 20 ideeën. Hierna zijn we naar het VVV kantoor geweest om een plattegrond te halen zodat we een route konden uitstippelen. Bij het VVV kantoor hebben we ook te horen gekregen dat er een glazen lift in de kerk was met een uitzichtpunt van 80 meter hoog. Ook was er een stenen aardvarken waar je op kan klimmen. We hebben besloten om dit allebei in de opdrachten te verwerken. De eerste opdracht was dat het andere groepje met zijn alle op het aardvarken te klimmen en elkaar beter te leren kennen. Hierbij moesten ze de hoogte trotseren en moesten ze elkaar vertrouwelijke dingen vertellen en vertellen wanneer ze de meeste lef in hun leven hebben getoond.

De opdracht daarna was eigenlijk geen echte opdracht, het was meer een locatie voor de envelop. We hebben de envelop namelijk bij het uitkijkpunt van de kerk gelegd en gezegd dat ze allemaal naar boven moesten. Dit is natuurlijk erg veel lef tonen. Want de glazen lift is al een hele hindernis maar die hoogte natuurlijk ook.

De derde opdracht was om op een plein complimenten te geven aan onbekende mensen en om zelf ook een complimentje terug te vragen. Dit is best een uitdaging omdat je onbekende mensen zomaar moet aanspreken.

Ook hadden we bedacht dat ze etalage poppen na moesten doen. Hiermee tonen ze ook lef omdat er toch een hoop mensen je zien als ze langslopen.

Als laatste opdracht hebben we bedacht dat iedereen onderling bij iemand in een restaurant zou gaan zitten die daar alleen zit. Ze moeten een gesprek aan gaan over lef. Hierbij tonen ze lef doormiddel van het gesprek voeren met een onbekend persoon.

Dag 4: Urban Survival Delft.

Zelf moest ik met mijn groepje de opdrachten in Delft uitvoeren. We kregen via een mail te horen wat de eerste locatie was waar we heen moesten. Dit was de Ikea. We zijn hier met de bus heen geweest en we kregen daar 2 enveloppen. We hebben besloten om deze open te maken bij een ontbijtje. Er stond in dat we 5 foto’s moesten maken met onbekende mensen die huiselijke taferelen na doen. We hebben met 2 vrouwen tv gekeken, met 2 vrouwen en 1 man gekookt, er heeft een kindje in de kinderkamer met blokken gespeeld, er stond iemand onder de douche terwijl er iemand op de wc zat en er lagen 2 mensen in bed terwijl er iemand door het raam gluurde. Voor deze opdracht hebben we wel lef getoond omdat we uit het niets mensen moesten aanspreken en vragen of ze met ons op de foto wilde.

a

De tweede opdracht was om in een lange sliert met de bus te gaan, we moesten elkaars handen vasthouden. Deze opdracht hebben we eigenlijk niet zo heel goed uitgevoerd. Het heeft naar mijn mening ook niet echt iets met lef te maken en was niet echt een uitdaging.

De derde opdracht was om bij de kringloop iets te ruilen. We hadden een rolletje dextro en hebben deze geruild voor een doosje met domino stenen. Het was de bedoeling dat we deze nog een aantal keer zouden doorruilen en dan weer zouden afgeven aan de kringloop. We hebben de domino stenen voor glazen geruild bij een brasserie en die glazen hebben we weer geruild voor 2 andere glazen. Deze hebben we weer afgeven bij de kringloop en in ruil daarvoor hebben we de volgende envelop gehad.  In deze envelop stond dat we het schilderij het meisje met de parel na moesten doen. We hebben in de kringloop rond gekeken en hebben daar een parel ketting en een rode doek gevonden. Hiermee hebben we het meisje met de parel na gedaan. Hier was niet echt lef voor nodig maar het was wel heel erg grappig.

qd

De laatste opdracht vond plaats in de Hema. Hier moesten we iemand opmaken voor kerst en de blauwe kleur moest terug komen. We moesten daarna een foto maken bij de kerstbomen. We hebben blauwe kleding en accessoires gebruikt. Hier was wel lef voor nodig want je gebruikt normaal niet zomaar producten uit een winkel.

Ik denk dat als je lef hebt en als je je grenzen durft op te zoeken dit bijdraagt aan je Qol, zo heb je denk ik minder angsten en kun je alles uit het leven halen. Als je niks probeert zal je nooit uit je comfort zone komen en ik denk dat mijn comfort zone deze week wel vergroot is.

Lef is ook belangrijk als je een lifestyle professional bent. Je moet namelijk out of the box denken en hier heb je wel lef voor nodig, je moet het wel durven.

Leave a Reply

